Knihy (+audio knihy, e-knihy) pro děti, rodiče či učitele

Zaslechl jsem názor, že tomu kdo předtím nečetl, nepomůže žádná čtečka e-knih…  Oproti USA máme (zatím) přeci jen výhodu, že téměř v každé domácnosti v Čechách jsou poličky s knihami…(mnohé rodiny v USA je podle nové ředitelky muzea J.A.K. nemají…. asi čtou jen kreslené komiksy…).

Zde bych uvítal komentáře k tomu,  zda si myslíte že čtečky e-knih pomohou k většímu čtení dětem (i dospělým…,aby četli nejen sami, ale s dětmi).

Přestože jsme hudební škola, zjišťuju, že pokud děti neradi čtou, je to leckdy podobné i se čtením not, ze kterých někteří žáci neradi hrajou (a snaží se hrát spíše zpaměti nebo např. učitele dotlačit aby hráli hlavně akordy nebo TABy v případě hry na kytaru)… Neustále mám na stolku ve třídě knihy pro děti (hudební pohádky V.Čtvrtka, a dalších), encyklopedie pop music a časopisy s hudební tematikou. Záleží i na tom zda se učitel ptá dětí co zrovna čtou a povzbuzuje je ke čtení.

čtenářCo lze např. doporučit dětem a rodičům k posílení touhy si něco přečíst?

(vždyť rozvíjení fantazie a trpělivosti- k dočtení knihy…, souvisí i s hudebním světem…

– umění v podobě výtvarna, literatury a hudby se navzájem jak známo ovlivňuje).

Na tomto portále je jak pro rodiče, tak pro učitele, mnoho praktických tipů k odbourávání druhotné čtenářské negramotnosti (číst lidé a děti umějí, ale nechtějí).

Co sem našel na internetu (pokud máte další tipy, podělte se v komentáři pod tímto příspěvkem blogu!)

Pro získání dětí pro četbu knih, soutěže, hry…:

ROSTÍK 
www.rostik.cz
Tyto stránky, to je zábava, soutěže a hry, kde je hlavním účinkujícím kniha. Ověř si, jak moc tě knihy zajímají, co o nich víš nebo si jen tak hraj a uvidíš, co tě bude zajímat. 
Knihy si můžeš i poslechnout. Rostík je hlavně zábava, jen s kapkou poučení.
 
ROSŤA 
– web pro dospělé 
Rodič, učitel, knihovník a další zájemci zde najdou trochu teorie o čtenářství, inspirace v sekci projekty se záštitou, knihy doporučené i jejich široký výběr či informace o tom, jak to dělají jinde, a mnoho dalších aktualit a zajímavostí.


ROSTEME S KNIHOU
http://www.rostemesknihou.cz/
 
     Jiank na tomto portále rvp.cz, mne zaujal odkaz:

BIBLIOHELP
www.bibliohelp.cz/

Knihy zařazené do databáze bibliohelp se svým zaměřením snaží pokrýt širokou škálu životních zátěžových situací. Každý čtenář zde může najít ten správný a jemu prospěšný titul.
Rychlé a snadné vyhledávání vhodných knih.
Svými knižními tipy sem přispěli odborníci z široké škály pomáhajících profesí (např. psychoterapeuti, sociální pracovníci, speciální pedagogové…). Najdete zde beletrii, naučnou literaturu, poezii i drama.

Bibliohelp chce nejenom informovat o existenci zajímavých a prospěšných knih pro jakoukoliv věkovou kategorii čtenářů, chce také své uživatele ke knihám dovést.
Kategorie pohádkoterapie podporuje představivost dětí a obohacuje je znalostmi o nich samých i o světě kolem.
Určeno pro předškolní věk, mladší a starší školní věk. Každá kniha obsahuje metodický návod, jak s textem pracovat (viz např. kniha Broučci). Tyto knihy lze využít při práci s dětmi ve škole, ale mohou stát pomocníky i pro rodiče.
Kategorie audioknihy pomáhá nejen nevidomým čtenářům kompenzovat svá čtenářská omezení, ale podporuje i koncentraci na určité literární dílo.

 

Možná pomohou k přivedení k četbě i poslouchané AUDIO knihy:

MikrofonAsi nejlepší shrnutí čtené literatury v rádiích  :

http://www.czechlit.cz/odkazy/literarni-porady-v-rozhlase/

…někdy přitáhneme sebe a hlavně děti ke čtení knih, nejdříve POSLECHEM (společným čtením nebo poslechem audio z mp3, online na webu, apod.).

Malý tip:
Literatura na stránkách Českého rozhlasu
(zdroj:
http://mluveny.panacek.com/nazory-a-komentare/49140-literatura-na-strankach-ceskeho-rozhlasu.html
:

“ Od počátku roku 2010 nabízí Český rozhlas na svých webových stránkách rozhlasové hry, četby na pokračování a literární pásma, tedy alespoň ta díla, „která nejsou zatížena autorskými právy třetích stran“. K poslechu (nikoli ke stažení) jsou díla „vyvěšena“ po dobu jednoho týdne, a tak mj. nejsou posluchači vázáni na pevně stanovenou dobu vysílání. Přejeme příjemný poslech.

ČRo 3 Vltava nabízí streamy (tj. pouze k poslechu) odvysílaných rozhlasových her a čtení na pokračování. Pro potřeby studentů středních škol je již od roku 2009 k dispozici stránka Čtenářský deník, z níž lze díla také stahovat ve formátu mp3. Rozhlasové memoáry významných a zajímavých českých i světových osobností nabízí stránka pořadu Osudy.

ČRo 2 Praha odvysílané tituly poskytuje jako streamy (tj. pouze k poslechu) na stránkách Nedělní pohádka (tradiční nedělní pořad pro děti), Hry pro děti a jejich rodiče (sobotní hry pro mládež), Hajaja (večerníčky pro nejmenší posluchače rozhlasu), Četba na pokračování a Rozhlasová hra (nedělní rozhlasová hra).

ČRo Leonardo uvádí na svých stránkách ke stažení ve formátu mp3 vědeckofantastické povídky, které vysílá v rámci pořadu Nula-jednička.

Rovněž doporučujeme Vaším uším webové stránky Klenoty (ukázky různých literárních děl, záznamy hlasů herců, různých osobností ap.), Archivní klenoty a vůbec celý Archiv ČRo.“

 

kindle3Nemusí se jednat jen o papírové knihy, které jsou pomalu na ústupu, ale i o tzv e-knihy (= vše zobrazitelné na mobilu, PC, tabletu nebo různých čtečkách a palmech….)
Na internetu je možno stahovat nebo kupovat stále více e-knih, existují také poslechy audioknih online (ať už v cizí řeči, tak už i česky-většinou hlavně pohádky, ale přibývá i 
počet nahrávek rozhlasových čtených knih ke stažení nebo stream online poslechy z různých rozhlasových archívů 
(kdo chce najde…google_ klíčová slova:  e-knihy, mluvené slovo, poslech online, audiokniha, rozhlasový archiv apod.)
 
 
Hodně se také angažuje v propagaci čtení dětem a s dětmi Z.Svěrák:

http://m.ihned.cz/

V poslední době mne zaujalo třeba:
www.ctenipomaha.cz

(projekt na kterém spolupracuje Z.Svěrák)

 
http://www.celeceskoctedetem.cz/
(čtěme dětem 20 minut denně…!!)

 
http://www.rodina.cz/clanek4031.htm
…dočtu knížku do poloviny a přestane je bavit. Co je to za děti, které nezajímají příběhy? Co s tím můžeme my dospělí dělat? A máme s tím vůbec něco dělat?